Verhaar & Noteboom zien rol van adviseur veranderen
Hulp van buiten
De branche verandert, dus moeten managementadviseurs mee veranderen, vinden ze bij Aventure. ‘Vroeger gooide men een rapport over de schutting, maar dat kan niet meer.’
De autobranche is de laatste tien jaar nogal veranderd: er kwamen veel grotere dealerbedrijven, de concurrentie werd harder, het krachtenveld ingewikkelder. Dan moet je als managementadviseur mee veranderen, zegt Bert Noteboom (rechts op de foto) van @AVenture Partners. “Een beetje plat gezegd: destijds schreef je een rapport, gooide het over de schutting en klaar. Dat kan niet meer.” Tegenwoordig doet ‘zijn’ adviesbureau – hij is er managing partner – dat anders: eerst wordt er een quick scan gemaakt met een aantal vrij algemene aanbevelingen, daarna kan de klant er al dan niet voor kiezen om de implementatie van die aanbevelingen door iemand van @AVenture te laten begeleiden. “Het antwoord is vrijwel altijd ja”, zegt Maarten Verhaar (links op de foto), een collega van Noteboom. Alleen wanneer een dealer onder druk van de bank of importeur een interimmer binnen heeft gehaald, ligt dat vaak anders, zegt Noteboom. “Dat is sowieso lastiger, je moet dan nogal eens door een muur heen breken. Maar als we het gevoel hebben dat het niet klikt, of als ze ons niet vertrouwen, dan beginnen we er niet aan. Want in zo’n geval zakt het toch weer in zodra je weg bent.”
Geen beleidsplan
De meeste dealerklanten van @AVenture zitten in de range van een single point dealer met vijftien medewerkers tot een multibrand dealer met 150 mensen, vertelt Verhaar. “Bij de kleinere bedrijven gaat het meestal om de manager of directeur zelf. Het is daar nogal eens eenzaam aan de top: de accountant is de enige praatpaal, maar daar heb je als leidinggevende vakinhoudelijk meestal niet veel aan.” Noteboom: “Zo’n man is prima voor de financiële planning, maar je moet met hem niet in discussie gaan over de vraag of je bij het klaarmaken van een auto een intern of extern werkplaatstarief moet rekenen. Daar heeft de doorsnee accountant geen kaas van gegeten. Wat ons standpunt is? Wij zijn voorstander van één tarief, anders ga je intern subsidiëren.” Wat voor accountants geldt, geldt trouwens ook voor coaches, vindt Noteboom. “Er zijn er in onze branche voldoende actief. Daar zitten best goede mensen tussen, maar ze missen vaak de hands-on ervaring in het autobedrijf die wij wel hebben.”
‘Wie zijn zwakke kanten niet onder ogen ziet, komt niet ver’.
Volgens Noteboom is bij kleinere dealerbedrijven nog veel werk aan de winkel. “Je staat er versteld van hoeveel van die kleinere bedrijven geen beleidsplan met bijpassende begroting hebben. Dan praat je over meer dan de helft! Er zijn merken die dat proberen op te lossen door hun dealers een standaard beleidsplan te geven dat ze op een aantal punten nog moeten invullen. Ik begrijp de gedachte, maar dat heeft geen enkele zin, want het wordt niet gedragen.” Verhaar: “Veel dealers denken dat ze geen uitgebreid beleidsplan kunnen schrijven, en beginnen er daarom niet aan, maar een paar A4tjes met een korte formulering en een aantal actiepunten is meestal voldoende. Waar staan we nu, waar willen we naar toe en hoe willen we dat bereiken? Datzelfde geldt voor een budget, maak het niet te complex!”
Intern verantwoordelijke
Zoals gezegd: bij de kleinere dealerbedrijven begeleiden Noteboom en Verhaar vaak de baas zelf. Vindt die het geen blamage om hulp van buitenaf in te moeten roepen? “Een manager die dat vindt en die zijn eigen zwakke kanten niet onder ogen durft te zien, die komt niet ver”, meent Noteboom. Bij de grotere dealerbedrijven richt de begeleiding zich vaak op het middle management. Verhaar noemt de occasionafdeling als voorbeeld. “Je ziet vaak dat die er te veel bij hangt: de financiële rapportage is niet in orde, er is niemand echt verantwoordelijk, met als resultaat een te grote voorraad en een droevig transactierendement. Je kunt dan als consultant langskomen en het een tijdje zelf doen, maar wij doen een aantal aanbevelingen en benoemen in overleg met het management een interne verantwoordelijke. Die moet dan een plan schrijven. Wij lezen dat, helpen hem waar nodig en blijven langskomen om de implementatie van de plannen te begeleiden. Zo krijgen de plannen ook de tijd om te rijpen bij de mensen. Daarom willen we betrokken zijn bij de implementatie. Als een organisatie al lange tijd dingen op een bepaalde manier doet, heeft het veel tijd nodig om een verandering te laten beklijven. Het moet gedragen worden, en dan werkt eens per twee weken een middag beter dan een langere eenmalige periode. Zonder draagvlak heeft een advies geen toegevoegde waarde. En daar hebben wij een hekel aan.”
Bert Noteboom
De 47–jarige Bert Noteboom was ooit actief in de automatisering, maar in 1988 trad hij in dienst bij de Broekhuis Holding, waar hij opklom tot directeur. In 2002 verliet hij het bedrijf. Tegenwoordig is hij managing partner van adviesbureau @AVenture (managementadvies, begeleiding overnames, onderzoek) en voorzitter van de Toyota Dealervereniging; ook is hij betrokken bij de onderhouds- en reparatieketen Speedy.
Maarten Verhaar
De 40-jarige Maarten Verhaar stapte begin 2003 van Riva Holding, waar hij achtereenvolgens directeur van een Opeldealerschap en later holdingdirecteur was, over naar @AVenture Partners, waar hij onder meer actief is als management consultant. Naast operationele dealerervaring heeft hij een financiële achtergrond bij ING Bank. Hij werkt, naast het begeleiden van overnames, regelmatig met quick scans, waarbij in korte tijd wordt vastgesteld wat de ‘verbeterpunten’ van een dealerbedrijf c.q. –groep zijn, om het bedrijf vervolgens vanaf de zijlijn te helpen bij implementatie.
door Jaap Rijlaarsdam
Foto door Paul Voorham
Dit artikel verscheen in het blad Automotive nummer 11, juni 2006 blz. 29